Ad. I. Roli, jaką odgrywa we współczesnym świecie Papież Jan Paweł II, nie da się przecenić. Jej wyjątkowość podkreślają wszyscy bez względu na narodowość, poglądy czy wyznanie. Ojciec Święty jest symbolem dążenia postępowego świata do ładu moralnego i sprawiedliwości, do pokoju i pojednania. Stanowi również gwarancję wierności Kościoła wobec tradycyjnych zasad będących fundamentem wiary.
W październiku br. obchodziliśmy jubileusz 25-lecia pontyfikatu Jana Pawła II. Przy takiej okazji jak Festiwal "Vitae Valor" warto raz jeszcze powrócić do osoby Piotra naszych czasów, aby ponownie przywołać zdarzenia, uczucia i pojęcia związane z "naszym" Papieżem. Dlatego w programie znalazły się filmy (fabularne i dokumentalne), które przybliżają nam postać Karola Wojtyły - nie tylko głowy Kościoła Katolickiego, ale także twórcy (poeta, autor dramatów scenicznych) i przede wszystkim człowieka.
Papież z Polski (Polska, 1979) w reż. Andrzeja Trzosa-Rastawieckiego. Film dokumentujący moment intronizacji Papieża Jana Pawła II.
Jest (Polska,1984) w reż. Krzysztofa Krauzego to dokument specyficzny, bo choć dotyczy pielgrzymki Papieża do Polski w 1983 roku, to obiektyw kamery skierowany jest nie na następcę św. Piotra, lecz na mieszkańców podwarszawskiej wsi Zbrosza Duża, którzy w drodze na spotkanie z Ojcem Świętym opowiadają o swoich przeżyciach, doświadczeniach i oczekiwaniach związanych z tym wydarzeniem.
Odwagi, ja jestem (Polska, 1987) w reż. Andrzeja Jurgi jest dokumentalną relacją z III pielgrzymki Papieża do Polski, podczas której Ojciec Święty odwiedził m.in. Tarnów.
Z dalekiego kraju (Wlk.Bryt-Włochy-Polska, 1981) w reż. Krzysztofa Zanussiego to fabularna rekonstrukcja losów Karola Wojtyły we wczesnych latach jego życia - od dzieciństwa poprzez drogę do kapłaństwa.
Projekcje uzupełnią spotkania z Andrzejem Jurgą i Krzysztofem Krauze oraz z ks. kardynałem Stanisławem Nagym.
Ad. II. Parafrazując słowa amerykańskiego pisarza Williama Saroyana można powiedzieć: "Film powinien uczyć kobiety, jak być kobietami, a mężczyzn - jak być mężczyznami. Bo tylko dzieci wiedzą, jak być dziećmi".
Filmy o dzieciach powstają niemal od początku istnienia kina. Z czasem doskonaląc swoje możliwości, coraz wnikliwiej przyglądają się wielkim problemom małego człowieka, pokazując świat jego przeżyć, smutków i radości, uświadamiając dorosłym sposób odbierania rzeczywistości przez dziecko.
Rzeczywistość, w której obecnie żyjemy, jest często nieprzyjazna dla tych najbardziej bezbronnych. W ostatnim czasie nasiliły się przypadki znęcania, maltretowania fizycznego i psychicznego dzieci, coraz częściej słyszy się o aktach agresji, a nawet bestialstwa wobec dzieci, raz po raz opinią publiczną wstrząsają tragedie, w których dzieci tracą życie z rąk własnych rodziców. A przecież o tym, kim jest dziecko, powiedział już Chrystus w pamiętnych słowach: "Pozwólcie dzieciom przychodzić do mnie i nie przeszkadzajcie im, do takich bowiem należy królestwo niebieskie". To oznacza, że dziecko już ze swej istoty jest świętością. A świętość należy czcić, chronić, dbać o nią, troszczyć się. Czy zawsze to rozumiemy, czy zawsze o tym pamiętamy? Niekiedy z pomocą przychodzi nam kino i ci artyści, którzy zdobywają się na to, aby z troską i współczuciem pochylić się nad małym wielkim człowiekiem, apelując do serc i sumień nas, dorosłych.
Z obszernego zestawu filmów o dzieciach w programie znajdują się:
Dzikie dziecko (Francja, 1969) w reż. François Truffauta to autentyczna historia z końca XVIII wieku, kiedy to miejscowi chłopi schwytali w okolicach Rodos we wschodniej Akwitanii 12-letniego chłopca, dziecko-wilka, żyjącego w stanie zupełnej dzikości. Opiekę nad nim roztoczył doktor Jean Itard, którego doświadczenia i obserwacje spisane w raportach stały się podstawa filmu.
Kolory raju (Iran, 2000) w reż. Majida Majidi to drugie podczas Festiwalu "Vitae Valor" spotkanie z tym twórcą i egzotycznych kinem irańskim. Wcześniejszy obraz reżysera, Dzieci niebios, pokazany podczas II edycji "Vitae Valor", przez wielu widzów uznany został za wydarzenie i największą niespodziankę w programie. Kolory raju to ponowna próba pochylenia się nad dzieckiem - istotą szukającą w otaczającym je świecie wsparcia, zrozumienia i miłości. Próba wzruszająca, prawdziwa, dająca do myślenia.
Polowanie na króliki (Australia, 2001) w reż. Philipa Noyce`a opowiada autentyczną historię. Jest rok 1931. Mała Molly to półkrwi aborygenka, która w ramach polityki australijskiego rządu, podobnie jak setki innych dzieci z domieszką białej krwi, zostaje siłą odebrana matce i przymusowo osadzona w ośrodku wychowawczym. Celem działań rządowych jest asymilacja rdzennych mieszkańców z białymi osadnikami, w myśl realizowanej ideologii "ochrony ludów prymitywnych przed samymi sobą". Molly oraz jest siostra i kuzynka postanawiają uciec z ośrodka. Prostota, powściągliwość, sugestywność i wstrząsające wrażenie - to główne wyznaczniki tego niezwykłego filmu.
Dzieci jeszcze gorszego boga (Niemcy, 1992) w reż. Yilmaza Arslana. Niemal dokumentalny opis życia upośledzonych dzieci i młodzieży przebywających w nowoczesnym centrum rehabilitacyjnym.
Ad. III. Pod hasłem "Ścieżki życia " kryją się różnorodne filmy (tematycznie, gatunkowo, geograficznie), które w najpełniejszy sposób wyrażają ideę Festiwalu - "Vitae Valor" ("Wartość Życia").
Serce to samotny myśliwy (USA, 1968) w reż. Roberta Ellisa Millera to ekranizacja słynnej powieści Carlson McCullers pod tym samym tytułem: historia głuchoniemego grawera, Johna Singera, który, obarczony szeregiem trosk i kłopotów, znajduje czas i zrozumienie dla innych, otaczających go, nieszczęśliwych ludzi.
W matni (Włochy, 1978) w reż. Historia dwóch młodych Amerykanek, które nieświadomie zostają wplątane w przemyt narkotyków w Bangkoku. Osadzone w więzieniu, podejmują desperacka próbę wyrwania się z koszmarnej rzeczywistości.
Traffic (USA, 2000) w reż. Stevena Soderbergha to szeroko nakreślony obraz współczesnej plagi - problemu narkotykowego. Równoległa historia policjanta, dealera narkotykowego kartelu, szefa kartelu i jego żony oraz sędziego z departamentu do walki z handlem narkotykami i jego córki. 4 Oscary w 2001 roku.
Himalaya (Francja-Nepal-Szwajcaria-Wlk.Bryt., 1999) w reż. Erica Valli to epicka opowieść o życiu na wysokości 5000 metrów. W małej wiosce Dolpo stary przywódca Tinle właśnie stracił syna, który zginął w górach. Kiedy wyrusza doroczna karawana jaków, aby zawieźć do miasta sól, a przywieść stamtąd ziarno, wybucha konflikt o przywództwo w grupie...
Epoka lodowcowa (USA, 2002) w reż. Chrisa Wedge`a jest filmem animowanym, przeznaczonym dla najmłodszej widowni, który z przyjemnością obejrzą również dorośli widzowie. Historia wędrówki trójki przypadkowych towarzyszy podróży: leniwca Sida, mamuta Manfreda i tygrysa szablozębnego Diego, którzy musza roztoczyć opiekę nad ludzkim niemowlęciem. Epoka lodowcowa łączy - w sposób właściwy swemu gatunkowi - tematykę dziecięcą i tę związana z zasadami przyświecającymi ludzkim poczynaniom. Jerzy Płażewski będzie gościem Festiwalu i wygłosi wykład o kinie spod znaku "Vitae Valor".
Ad. IV. Od początku istnienia Festiwalu Filmowego "Vitae Valor" przyjęto założenie, iż twórcę stale podejmującego w swoich filmach temat wartości i godności życia organizatorzy honorują Nagrodą "Vitae Valor" za całokształt twórczości. Laureatami tego wyróżnienia zostali dotąd: Krzysztof Zanussi i Stanisław Różewicz.
Jerzy Wójcik jest nie tylko jednym z najwybitniejszych operatorów filmowych na świecie, ale także scenarzystą, pedagogiem oraz reżyserem. Zrealizował zdjęcia do najsłynniejszych polskich filmów, wśród których można wymienić takie tytuły jak: Eroica, Popiół i diament, Matka Joanna od Aniołów, Faraon, Westerplatte, Potop i wiele innych. Wyreżyserował dwa filmy kinowe: Skargę i Wrota Europy.
W ubiegłym roku obchodził 45-lecie pracy artystycznej. Niestety, brak możliwości zrealizowania wówczas kolejnej edycji FFVV spowodował, iż dopiero teraz, z rocznym opóźnieniem, można uhonorować tego wybitnego artystę.
W programie pokazane zostaną filmy wyreżyserowane przez Jerzego Wójcika:
Skarga (Polska, 1991). Film, oparty na autentycznej tragedii ludzkiej, jest przypomnieniem dramatycznych wydarzeń z grudnia 1970 roku na Wybrzeżu: w drodze do szkoły zostaje zabity uczeń zasadniczej Szkoły Budowy Okrętów, Stefan Stawicki. Rodzice poszukują syna, ale Służba Bezpieczeństwa nie chce wydać im ciała. Poniżani i represjonowani państwo Stawiccy rozpoczynają walkę o prawo do godnego pochówku własnego dziecka...
Wrota Europy (Polska, 1999). Historia mało znanego epizodu z dziejów walk o niepodległość Polski. W czasie zimy 1918 roku trzy młodziutkie siostry miłosierdzia wyruszają do położonego na linii frontu szpitala polowego. Swój wybór traktują nie tylko jako spełnienie patriotycznego obowiązku, lecz także jako romantyczna przygodę. Na miejscu przekonują się jednak, w jak bardzo trudnych warunkach przyjdzie im pracować. Nagły atak oddziałów bolszewickich sprawia, że szpital trzeba ewakuować. Niestety, nie dla wszystkich starcza miejsca. Dziewczęta podejmują decyzję o pozostaniu z chorymi i rannymi... Utwór oparty na motywach opowiadania Melchiora Wańkowicza Szpital w Cichiniczach.
Wręczenie nagrody "Vitae Valor" - Tarnów 2003 Jerzemu Wójcikowi poprzedzi spotkanie z twórcą oraz wykład red. Seweryna Kuśmierczyka, znawcy twórczości laureata.
Ad. V. Ryszard Czekała jest znanym i cenionym autorem filmów animowanych. Miejsce w historii tego gatunku zapewniły mu już pierwsze samodzielne utwory filmowe: Ptak (1968), a zwłaszcza Apel i Syn (oba z 1970) - nagradzane na całym świecie licznymi nagrodami. Stworzony przezeń świat nie kokietuje zdawkowym optymizmem i skłania do poważnych refleksji. Podejmowane przez twórcę tematy to m.in. tęsknota za wolnością, wrażliwość na krzywdę, przeciwstawienie piękna natury codziennej szarzyĽnie życia, bolesny problem niezrozumienia i obcości, jakie powstają między rodzicami a ich dorosłymi dziećmi. Przegląd filmów tego twórcy, wykład krytyka - znawcy twórczości Ryszarda Czekały, red. Jerzego Armaty (Gazeta Wyborcza), oraz spotkanie z reżyserem złożą się na poszczególne punkty programu, zwieńczone wręczeniem Ryszardowi Czekale Nagrody "Vitae Valor"-Tarnów 2003 za całokształt twórczości w dziedzinie krótkiego metrażu.
Pod patronatem Księdza Biskupa Tarnowskiego Wiktora Skworca i Starosty Tarnowskiego Michała Wojtkiewicza
organizator: Duszpasterstwo Akademickie Tratwa" miejsce: kino "Marzenie"
dyrektor Wydziału Duszpasterstwa Młodzieży Kurii Diecezjalnej: ks. Artur Ważny
dyrektor artystyczny III FFVV: Jerzy Świtek
dyrektor organizacyjny III FFVV: Ryszard Zaprzałka